In Zuffenhausen gaat niet alleen de nieuwe 911 in productie, er wordt ook een fabriek gebouwd voor de Taycan, Porsche’s eerste volledig elektrische auto. Albrecht Reimold, directeur Productie en Logistiek bij Porsche, vertelt welke uitdagingen dat met zich meebrengt.
De bouw van de fabriek voor de Taycan, met al zijn nieuwe technologieën en processen, is veruit de grootste uitdaging van mijn carrière. Als ik mijn werkdag zou moeten opdelen, dan ben ik 20 procent van de tijd bezig met de ondernemingsstrategie, en zeker 20 procent met de voorbereidingen voor de productie van de Taycan. Ook het opstarten van de productie van de nieuwe 911 neemt veel tijd in beslag. Daarnaast hebben we ook nog onze fabriek in Leipzig. Het is heel belangrijk dat onze medewerkers gepassioneerd hun werk blijven doen en zich kunnen identificeren met Porsche. Ik neem die verantwoordelijkheid heel serieus.
Verre van dat. Ook al streven we naar een zo efficiënt mogelijke productie, een auto zet je niet in 60 seconden in elkaar. Klanten van Porsche stellen extreem hoge eisen. Daarom werken we met toeleveranciers die kwalitatief zeer hoogstaande producten maken. Om tijdens de assemblage de beste onderdelen op het juiste tijdstip op de juiste plaats te krijgen is beslist geen routineklus.
Maakt u zich geen zorgen, de 911 is al meer dan 55 jaar een icoon en daar zal niets aan veranderen. Het is fascinerend dat er zoveel vraag is naar de auto, vooral naar speciale uitvoeringen als de GT3 en GT2. Toen ik tweeënhalf jaar geleden naar Zuffenhausen kwam, werden er 200 auto’s per dag gebouwd. Dat zijn er inmiddels 250.
We hebben grote sprongen gemaakt op het gebied van efficiency en productiviteit. Mede door een aantal shifts op zaterdag te draaien kunnen we voldoen aan de vraag en ontstaan er geen lange wachttijden. Het is niet ons doel om de productiesnelheid op te voeren naar bijvoorbeeld 300 auto’s. We houden het liever op 250 eenheden per dag.
Aan het einde van het eerste kwartaal, begin Q2, draaien we alweer op volle capaciteit. Porsche heeft een aantal jaar geleden een methode ontwikkeld om de integratie van nieuwe modellen en modelvarianten zo soepel mogelijk te integreren. Zo wordt de nieuwe 911 nu op dezelfde lijn gebouwd als bijvoorbeeld de Targa en de Turbo.
De ‘flexi-line’ biedt 30 tot 40 procent winst op het gebied van flexibiliteit en investeringen. Een fabriek als die van de 911 kan echter niet van de ene op de andere dag worden aangepast.
Inderdaad. Wanneer je een nieuwe fabriek bouwt voor een geheel nieuw model als de Taycan, kun je investeren in nieuwe technologie. Het converteren van een bestaande fabriek naar deze nieuwe productiemethode hoeft niet direct kostenbesparend te zijn. Misschien is dat over vijf of tien jaar een ander verhaal. Aanpassingen om de efficiency te verbeteren zijn doorgevoerd in de bestaande productiemethode.
In de logistieke processen is wel sprake van enige overlap. Daarnaast bouwen we momenteel een nieuwe lakstraat, waar straks alle auto’s worden gespoten. In de nieuwe fabriek zou de 911 naast de Taycan gebouwd kunnen worden. Andersom geldt dat echter niet.
In technische zin is dat mogelijk. Maar afgaand op alle reacties lijken de geplande 20.000 Taycans in het eerste jaar eerder voorzichtig ingeschat.
Dat is niet waar de 911-klant om vraagt. Maar we spelen met de gedachte. De nieuwe 911 is zo ontworpen dat we een hybrideversie zouden kunnen aanbieden.
Voor het nieuwe model zijn we volledig overgestapt op aluminium plaatwerk. De carrosserie van de 911 wordt naast die van de Taycan gebouwd – heel efficiënt. Voor een perfecte vorm van het plaatwerk hebben we onze eigen persen en mallen ontwikkeld. Daarmee is de bouwkwaliteit gewaarborgd.
Bent u ook de trotse bezitter van een Porsche en wilt u graag wat meer met uw Porsche doen? Dan bent u bij onze Porsche club aan het juiste adres! De NPC organiseert tal van activiteiten voor enthousiaste Porsche rijd(st)ers en is de grootste en meest gezellige Porsche Club van Nederland.
In onze webshop kunt u artikelen vinden en bestellen met het NPC logo. Alleen leden van de Nederlandse Porsche Club kunnen artikelen bestellen.