De Porsche 996: de eerste 911 met watergekoelde boxermotor

Geplaatst op 25-11-2018  -  Categorie: Porsche productie  -  Bron:

Porsche presenteert 27 november (28 november Nederlandse tijd) de achtste generatie van de 911 in Los Angeles, 55 jaar na het debuut van de originele 911. Reden genoeg dus om terug te blikken op de zeven voorgaande generaties. Vandaag: de vijfde generatie, de Porsche 996./p>

Met de vijfde generatie van de 911, beter bekend als de 996, durft Porsche in 1997 te breken met de luchtgekoelde techniek. Na 34 jaar heeft de sportwagenfabrikant een uitgebreide heroriëntatie van zijn icoon doorgevoerd op de nieuwe 911, waarmee de toekomst van het merk én de auto wordt verzekerd. De focus ligt op de verlaging van de productiekosten, een lijn die met de 993 al was ingezet, waarbij onderdelen met andere modellen - zoals de nieuwe Boxster - uitwisselbaar zijn. Ook kijkt Porsche nauwgezet naar de verscherpte eisen op het gebied van veiligheid en emissie. Met de 996 vindt Porsche de weg naar de toekomst.

Nieuw tijdperk

‘Behoud traditionele proporties en combineer ze met moderne technologie, herontdek een sportwagenlegende - en maak het geschikt voor de toekomst’: de 996 heeft de zware taak om zijn voorgangers te doen vergeten, maar opent ook het eerste hoofdstuk van een nieuw tijdperk. Dit is al te zien aan het design dat onder de Nederlandse ontwerpchef Harm Lagaaij ontstaat.

911-type-996-1

Langer en breder

Het resultaat is een even elegante als no-nonsense body die volledig nieuw is ontworpen. De afmetingen zijn gegroeid: de 996 is 18,5 centimeter langer. En voor de tweede keer in de geschiedenis van de 911 is de wielbasis gegroeid, deze keer met 80 millimeter. Daarnaast is de 996 drie centimeter breder dan zijn luchtgekoelde voorganger. Dit komt uiteraard de ruimte in het interieur ten goede: de 996 biedt meer bewegingsvrijheid en een groter ruimtelijk gevoel. Het instrumentenpaneel is ook nieuw: de vormen van de vijf ronde instrumenten versmelten – zeer afwijkend van hoe de klokken van de 911 er sinds 1963 hebben uitgezien.

Watergekoeld

Maar de grootste revolutie vindt achterin plaats: het principe van de zescilinder boxermotor staat nog steeds als een huis, maar de luchtkoeling verdwijnt ten faveure van waterkoeling. Porsche gaat hiertoe over om te kunnen voldoen aan de steeds strengere emissievoorschriften. De nieuw ontwikkelde watergekoelde motor is klaar voor de toekomst, net als zijn prestaties. De zescilinder met vierkleppentechniek destilleert 300 pk uit 3.4-liter cilinderinhoud, net zoveel als de legendarische 930 Turbo 3.3. Na een opwaardering van de motor naar 3.6-liter levert de boxermotor 320 pk, in het jubileummodel ‘40 Jahre Porsche 911’ is er zelfs 345 pk beschikbaar.

Keramische remschijven

Ook de 996 Turbo krijgt een nieuwe watergekoelde boxermotor. Het blok heeft een prominente achtergrond: als een 3.2-liter zescilinder reed deze motor in 1998 de 911 GT1 naar de overwinning in Le Mans. Dankzij een dubbele turbo levert hij in de productie-auto liefst 420 pk. Deze 911 Turbo is het eerste productiemodel van Porsche dat de 300 km/u-grens doorbreekt. In de 911 GT2 ontwikkelt de motor maar liefst 483 pk. Deze extreme sportauto van Porsche is ook het eerste model dat standaard wordt geleverd met de PCCB remmen met keramische remschijven en opvallend gele klauwen. De schijven zijn 50 procent lichter dan stalen remschijven en gaan tot 300.000 kilometer mee.

GT3

Met dezelfde motor, maar zonder turbo’s, luidt de 911 GT3 een nieuw tijdperk in voor optimaal rijplezier op de openbare weg en op trackdays op het racecircuit. De GT3 dient ook als basis voor de Markenpokale van Porsche en vormt de eerste aanzet voor de wereldwijde triomftocht van Porsche-klantenteams. In de 996 levert de 3.6-liter motor zonder turbo’s in eerste instantie 360 en dan 381 pk. Een nog potenter model lanceert Porsche in 2003 als 911 GT3 RS.

911-type-996-2

Infographic

Tussen 1997 en 2005 produceert Porsche in totaal 175.262 exemplaren van de 996.

911-type-996-3


npc-logo-objecten-links-uitgelijnd-01

Lid worden

Bent u ook de trotse bezitter van een Porsche en wilt u graag wat meer met uw Porsche doen? Dan bent u bij onze Porsche club aan het juiste adres! De NPC organiseert tal van activiteiten voor enthousiaste Porsche rijd(st)ers en is de grootste en meest gezellige Porsche Club van Nederland.


npc-logo-objecten-links-uitgelijnd-02

Webshop

In onze webshop kunt u artikelen vinden en bestellen met het NPC logo. De webshop is op dit moment nog Under Construction. Zodra deze online gaat, ontvangt u als clublid een bericht van ons.

npc-logo-objecten-links-uitgelijnd-03

Evenementen